• Jatka kassalle

Näyttöterminologiaa

Viliseekö termit silmissä, 4K, 144 MHz, IPS, TN ja VA. Mitä nämä tarkoittavat?

Näytön hankinta voi olla haastavaa, kun näyttötermeistä puolet tuntuu tuiki tuntemattomalta. Siispä me kirjoitimme artikkelin helpompaa hankintaa varten, jotta tuotteiden vertailu olisi helpompaa. Millaista näyttöä siis suosittelisimme juuri sinulle? Näyttösuositus riippuu paljon siitä, mihin sitä tullaan käyttämään. Peruskäyttäjälle edullisin näyttö riittää vallan hyvin. Jos kuitenkin näyttö toimii esim. kodin viihdekeskuksen näyttönä, kannattaakin hieman kiinnittää huomiota katselukulmiin ja vaikka sisäänrakennettuihin kaiuttimiin. Sisäänrakennettujen kaiuttimien ansiosta pelikonsolien kytkemiseksi äänet toistuvat automaattisesti näytöstä. Sisäänrakennetut kaiuttimet voivat helpottaa näytön käyttöä eri tarkoituksissa. 

Hankintaa graafiseen suunnitteluun ja CAD -suunnittelutyökäyttöön

Jos näyttöä käytetään graafisessa suunnittelussa tai kuvankäsittelyssä kannattaa kiinnittää huomiota sRGB ja AdobeRGB:n väritoistoon. sRGB on yleisempi väristandardi arkimaailmassa, sillä monet näytöt ja tulostimet noudattavat sitä. sRGB tarkoittaa sitä, kuinka tarkasti väri toistuu näytössä verrattuna määriteltyyn standardivärikarttaan. AdobeRGB on suuremman väriavaruuden värikartta, jota käytetään ammattilaisten käytössä enemmän. Monet tulostus- ja kuvantamislaitteet käyttävät AdobeRGB -värikarttaa.  Parhaimmat graafisen suunnittelun näytöt eivät ole parhaimmillaan muussa käytössä kuin graafisessa suunnittelussa, joten jos käyttö on monimuotoista ja esim. pelaamista ja multimediaa, kannattaakin miettiä sopivaa kompromissiratkaisua, jossa huomioi parhaiten jo olemassa olevan laitteiston tehot. Pelikäytössä 4K -näytön käyttäminen natiivitarkkuudella vaatii keskimääräistä tehokkaamman, useamman sadan euron näytönohjain, kun taas heikompi resoluutioinen näyttö sopii hyvin myös  pelikäytön lisäksi graafiseen suunnitteluun. Sensijaan 4K näyttö soveltuu erinomaisesti graafiseen suunnitteluun ja yhdistettynä työpöytäsovelluksille optimoituihin näytönjaimiin, kuten Quadro -näytönohjaimiin, saa näytöstä parhaimman suorituskyvyn irti editointiohjelmistoissa.

Hankintaa pelaamiseen

Pelaamisessa näytön pitää olla ennen kaikkea nopea, hyvä kontrasti ja värintoisto, sillä pimeillä käytävillä hiippaileva supersankari pitää erottua näytöstä kohtalaisen hyvin jotta pelaaminen on mielekästä. Lisäksi jos pelinäytön sijoittelussa näyttö on kauempana pelaajasta, kannattaa kiinnittää huomiota katselukulmiin. Hankinnan yhteydessä voi kiinnittää hyuomiota myös, että näytön jalusta tarjoaa sopivat säädöt, koska kaikissa pelinäytöissä jalustaa ei taivu kaikkiin asentoihin, eikä näyttöä voi asettaa pystysuuntaisesti. Huomioi myös pelinäyttöä hankkiessa  nykyinen laitteistosi, jotta saat  riittävän suorityskyvin mitä näyttö vaatii. Esim. nykyisen näytönohjaimen piirisarjaan kannattaa kiinnittää huomiota uutta pelinäyttöä ostaessa. G-Sync ja FreeSync -piirit nousevat esille, kun ollaan hankkimassa nykyaikaisia aidosti pelaajalle suunniteltua pelinäyttöä. Myöhemmin näistä lisää tässä artikkelissa. Monille myös virkistystaajuuden merkitys on varsin uusi tuttavuus. Ihmissilmä kuitenkin pystyy erottamaan vain 25 kuvaa/ sek, joten virkistystaajuuden noustessa kuvien määrä nousee jopa 186 kuvaan /sekunnissa, kun virkistystaajuus on 186 kuvaa sekunnissa. Valmistajien markkinointiesitteissä keikkuvat "144 MHz virkistystaajuus" ja "4K" , mutta niiden merkitys jää usein pimentoon näytön hankkijalle. 

Kaarevat näytöt

Kaarevat näytöt ovat tarkoitettu pääasiallisesti multimedia- ja pelikäyttöön. Kaarevat näytöt ovat yleensä Ultra Wide QHD -näyttöjä. Näitä näyttöjä voi olla hankala käyttää työkäytössä, koska niissä on niin erilainen kuvasuhde 21:9. Tämä kuvasuhde on optimaalinen elokuvien katseluun ja pelien pelaamiseen. Valikoimastamme löytyy muutamia työkäyttöön soveltuvia kaarevia näyttöjä, mutta valikoimaa näissä on vielä vähän. Kaareva näyttö, jossa on hyvä paneeli on optimaalinen valinta CAD -suunnittelukäyttöön. 

 

Näytön tarkkuus (resoluutio)

Näytön resoluutio kertoo näytön tarkkuudesta.  Resoluutio ilmoitetaan (pikseleiden määrän vaakasuunnassa x pikseleiden määrä pystysuunnassa(. Mitä suurempi luku, sen tarkempi näyttö on. Esimerkiksi. 1920x1080 on Full HD -resoluutio. Resoluutioista tarkemmin myöhemmin tässä blogikirjoituksessa.

Näytön erottelukyky (ppi)

Näytön tarkkuuteen usein liitetään resoluutio. Se näkyy käyttäjälleen kaikista selkeämmin. Koko totuus näytön tarkkuudesta ei kuitenkin ole pelkästään resoluutiossa. Näytölle kuin siinä tarkastelluille kuville on on määritelty myös oma tarkkuutensa, erottelukyky. 

Näyttötarkkuudesta puhuttaessa puhutaan ppi (pixels per inch) kun printtipuolella puhutaan dpi (dot's per inch). Kummassakin tapauksessa suurempi luku merkitsee tarkempaa tarkkuutta näyttöllä tai tulostuksessa. 

Printtitarkkuutena miniminä pidetään 150 dpi tarkkuutta, mutta 300 dpi tarkkuus tuottaa erittäin tarkan tulostuksen. Webbimaailmassa perussääntönä on ollut että verkkoon tuotettu kuvamateriaali  tallennetaan 72 dpi tarkkuudella. PC-puolella tämä on ollut pitkään Windows -järjestelmien tarkkuutena, joka (Windows Vista ->) tosin on ollut jo pidempään 96 ppi. Vastaavasti Mac -maailmassa perustarkkuus on pitkään ollut 150 ppi. Tämän vuoksi kuvat pitäisi tallentaa vähintään 15 0dpi tarkkuudella, jotta ne toistuvat terävinä myös 150 ppi ympäristöissä. 

Pienissä 5.5" näytöissä joissa on korkea resoluutio esim. 2560x1440, pikselin kooksi tulee 538. Kun taas samalla resoluutiolla varustettu 24" näytön tarkkuus on noin 109-122 ppi. Tämä tarkoittaa sitä, että jos tarkastellaan 72 dpin kuvaa tälläiseltä näytöltä, kuva näyttää sumealta ja epätarkalta, koska kuvan pikselit ovat niin suuria, kun taas näytössä pikselit ovat niin pieniä. Tarkassa näytössä jokainen pikseli pystyisi toistamaan väri-informaatiota. Kun pikselit ovat suhteellisen suuria 72dpi kuvassa  - väri-informaatiota tallentuu vähemmän koska pikseleitä on vähemmän. Kun tälläinen kuva toistetaan tarkassa näytössä, jonka tarkkuus on vaikka 109 ppi, näyttää kuva pehmeämmältä, koska pikseleitä on enemmän, mutta väri-informaatiota ei ole jokaiselle pikselille erikseeln olemasssa. Väripikselileiden määrä on siis pienempi 72 dpi kuvassa, jolloin jokaisen yksityskohdan sävyt eivät tallennu kuvaan riittävän tarkasti.

Näytön tarkkuus määräytyy näytön koon suhteutettuna näytön natiiviresoluutioon, joskin jonkin verran näyttöpaneeleissa on eroja mutta suurin vaikuttava tekijä on resoluutio.
 

Full HD -resoluutio

Full HD tarkoittaa teräväpiirtonäyttöä jossa on 1920x1080 resoluutio. FullHD resoluutioon viitattaessa puhutaan myös 1080p -kuvasta. Resoluutio täyttää FullHD-kuvien laatustandardin ja se toistaa erinomaisesti niin elokuvat kuin pelitkin. Resoluutio on kuitenkin koko ajan kasvamassa suuremmaksi ja tarkemmaksi. 

Mikä on QHD

QHD (Quad High Definition) on nykyajan standardiresoluutio näytöille, televisoille ja mobiilinäytöille. QHD käytännössä on 2560x1440 resoluutiolla (neljä kertaa 720p HD standardiresoluutio) varustettu näyttö. Kuvasuhde on tavallisimmin 16x9.  

QHD on suunniteltu suurille näytöille, mutta nykyään resoluutiota tapaa jo 5.5” näytöillä, jolloin pikselikoko on jopa 538dpi.

Mikä on Ultra Wide QHD

Kaarivissa näytöissä tapaa olla Ultra Wide QHD paneeli. Näissä näytöistä resoluutio on 3440 x 1440 jolloin puhutaan 21x9 kuvasuhteesta. Kuva on tällöin kapea ja pitkän mallinen.

Mikä ihmeen 4K?

4K näytöiksi nimitetään näyttöjä, joissa resoluutio on vähintään 3840x2160. 4K -nimitys on lähtöisin elokuvateatterista, joissa lähdemateriaalina käytetään 4096 x 2160 tarkkuutta. 4K näytöissä on neljä kertaa enemmän pikseleitä kuin Full HD -näytöissä. Tällöin pikselin koko pienenee ja värit ja kuvat toistuvat kirkkaampina ja terävämpinä.

4K -näyttö soveltuu erinomaisesti niin toimistoon kuin multimediakäyttöön sekä tehokkaan laitteiston kanssa myös pelikäyttöön. Natiivilla resoluutiolla 4K -näyttö vaatii paljon tietokoneelta ja vain uusimmat näytönohjaimet pystyvät tuottamaan tarkkaa ja pelattavaa ruudunpäivityskuvaa näytölle. Näytön resoluutio kuitenkin skaalautuu alaspäin, jos näytönohjain ei kykene tuottamaan natiiviresoluutiolla tarpeeksi nopeasti kuvaa, että peliä pystyy pelaamaan.

Liitännät: HDMI, DisplayPort, Dual Link DVI, Single Link DVI

HDMI

HDMI 2.0 versiolla voi näyttää jopa 4K videota 60 fps nopeudella. 
HDMI 1.4 versiolla voi näyttää 4K × 2K, eli 4096×2160 resoluutiolla olevaa kuvaa nopeudella 24 Hz.

DisplayPort

DisplayPort 1.3 versio tukee 4K UHD (3840×2160) resoluutiota 120 Hz ruudunpäivitysnopeudella, 5K näyttöä (5120×2880) 60 Hz ruudunpäivitysnopeudella tai 8K UHD näyttöä (7680×4320) 30 Hz ruudunpäivitysnopeudella.
DisplayPort 1.4 versio tukee 8K UHD (7680×4320) resoluutiota 60 Hz ruudunpäivitysnopeudella tai 4K UHD (3840×2160) resoluutiota 120 Hz ruudunpäivitysnopeudella. 8K UHD resoluutio on sekä pysty- että vaakatasossa neljä kertaa Full HD -kuvaa tarkempi.

Dual Link DVI

Tukee mm. seuraavia resoluutioita esimerkiksi:
HDTV (1,920 × 1,080) @ 85 Hz
WUXGA (1,920 × 1,200) @ 120 Hz
WQXGA (2,560 × 1,600) @ 60 Hz
WQUXGA (3,840 × 2,400) @ 33 Hz

Single Link DVI

Tukee mm. seuraavia resoluutioita esimerkiksi:
HDTV (1,920 × 1,080) @ 60 Hz
UXGA (1,600 × 1,200) @ 60 Hz
WUXGA (1,920 × 1,200) @ 60 Hz
SXGA (1,280 × 1,024) @ 85 Hz
WXGA+ (1440 × 900) @ 60 Hz
WQUXGA (3,840 × 2,400) @ 17 Hz

Näytön virkistystaajuudet

Entä sitten 144MHz?

Tätä virkistystaajuutta ei näe yhdessä 4K näyttöjen yhteydessä, sillä 144 MHz virkistystaajuus tarkoittaa ruudun päivitysaikaa. Käytännössä siis 144 MHz virkistystaajuus tarkoittaa, että näyttö pystyy näyttämään 144 kuvaa sekunnissa; 60 MHz tavallisen näytön sijaan, joka pystyy näyttämään vain 60 kuvaa/sek. Jos näytönohjain pystyy syöttämään 144 MHz näytölle 144 erilaista kuvaa sekunnissa, tarkoittaa se käytännössä sitä, että kuva näyttää terävämmältä, kun kaikki liikkeen vaiheet toistetaan tarkempana. Peleissa kuitenkin usein käy niin, että ruudunpäivitys ei pysty 144 kuvaa/sekunnissa, jolloin onkin tärkeää, että näytön virkistystaajuus synkronoituu näytönohjaimen ruudunpäivitystahdin mukaan. Muussa tapauksessa ruudulle saattaa syntyä virheellisiä kuvia, koska näytönohjain syöttää näytölle liian hitaasti informaatiota. Tämä saattaa aiheuttaa grafiikkavirheitä tai ruudun vilkkumista. Kannattaakin tarkastaa kun 144 MHz näyttöä on ostamassa, että valitsee näytön jossa on sama synkronointiteknologia mitä laitteistosi näytönohjaimessa. AMD:n ja nVidian teknologiat eroavat toisistaan täysin, joten näyttö tukee joko AMD:n FreeSync -teknologiaa tai Nvidian G-Sync -teknologiaa. On myös näyttöjä joissa ei ole nVidian tai AMD synkronointiteknologiaa. 

Nvidian G-Sync

Nvidian Geforce GTX650Ti tai uudempien sarjan näytönohjainten kanssa toimiva G-Sync -teknologia vaatii näytönohjaimelta Nvidian Geforce GTX -piirisarjan. Teknologia toimii niin, että näyttö ja näytönohjain synkronoituvat oikeaan virkistystaajuuteen sen vaihdellessa. Jos näytönohjaimen ruudunpäivitysnopeus tippuu alle näytönvirkistystaajuuden, G-Sync hoitaa esim. 144 MHz näytölle tiedon, että näytönvirkistystaajuutta tiputetaan. Tällöin kuva säilyy häiriöttömänä ja tasalaatuisena. Teknologiasta on hyötyä myös 60 MHz pelinäyttöjen kanssa. Tällöin jos näytönohjaimen suorituskyky ei aina yllä 60 ruudunpäivitysnopeuteen/sek niin virkistystaajuus säätyy automaattisesti ruudunpäivitysnopeuteen.

AMD:n FreeSync

FreeSync -teknologia on käytettävissä AMD Radeon -piirisarjalla varustettujen näytönohjainten ja sitä tukevien näyttöjen kanssa. AMD:n synkronointiperiaate on erilainen kuin G-Sync -piirillä, joten näytön pitää tukea FreeSynciä. Tässä teknologiassa näytönohjain kertoo koska ruutua päivitetään, jolloin näyttö päivittää kuvaa näytönohjaimen käskystä. Tällöin vältytään ruudun välkkymiseltä ja ruudunpäivitysnopeuden laskiessa ruutuun ei pitäisi pulpahtaa montaa eri kuvista koostunutta kuvaa, kun näyttö vaihtaa ruudunpäivityksen nopeuden mukaan näytönvirkistystaajuutta.

V-Sync teknologia

V-Sync teknologia on useimmissa näytönohjaimissa asetettavissa. Tämä tarkoittaa sitä, että voit rajoittaa näytönohjaimen ruudunpäivitysnopeutta. Esimerkiksi jos sinulla on 60 MHz näyttö ja tehokas näytönohjain joka pystyisi nopeampaan ruudun päivitykseen kuin 60 kuvaa/sek, tällöin voit lukita V-Syncillä maksimiksi tuon 60 kuvaa/sek ruudunpäivitysnopeudeksi. Tällöin näyttö ei jää jälkeen näytönohjaimen syöttämästä informaatiosta. V-Synciä voidaan käyttää myös FreeSyncin ja G-Syncin kanssa, mutta tavallisemmin tätä teknologiaa ei tarvita jos jompaakumpaa käytetään.

Näytön paneeli

IPS, TN vai VA?

Aiempien ominaisuuksien lisäksi ratkaisevaa on näyttöpaneeli. Näyttöpaneelista voidaan päätellä ja tunnistaa tiettyjä ominaisuuksia, jotka ovat tyypillisiä tietylle paneelityypille. Paneelityypistä riippuu esimerkiksi katselukulmat ja näyttöpaneelin nopeus.

TN paneeli

Tämä on yleisemmin tunnettu edullisimpana ja katselukulmiltaan heikoimpana paneelityyppinä. TN -paneelin värintoisto saattaa olla epätasainen edukkaamman hintatason päässä eikä sen suorituskyky yllä graafikon vaatimuksiin. TN -paneelilla varustetut näytöt soveltuvat erinomaisesti työkäyttöön, jossa käyttäjä on kohtisuoraan näytön edessä. Täytynee huomauttaa, että TN paneelissa kontrasti ja värintoisto vaihtelevat valmistajan välillä, joten kalliimmissa TN-paneelilla varustetuissa näytöissä värintoisto on erinomainen ja nopeus on huippuluokkaa. TN paneelin etuja ovat nopeus ja hyvä tummien sävyjen toisto.

IPS paneeli

IPS -paneeli on tällä hetkellä suosituin paneelityyppi. IPS -paneelilla varustetuissa näytöissä saavutetaan erinomainen värintoisto, laajat katselukulmat sekä tasainen valoisuus ja kontrasti. Pelaajalle näyttö on hieman hitaampi kuin TN tai VA -paneeli, mutta jos käyttäjällä on kuvankäsittelyä, multimediaa, että pelikäyttöä kannattaa kääntyä IPS-paneelien puoleen. Huomiota kannattaa tällöin kiinnittää myös sRGB ja Adobe RGB -värintoistoon.  IPS paneeli soveltuu erinomaisesti graafikolle, kuvankäsittelijälle kuin pelaajallekin.

VA paneeli

VA -paneelilla varustettuja näyttöjä ovat lähinnä multimediakäyttöön tarkoitetut pelinäytöt, sillä nämä pystyvät erinomaiseen kontrastiin ja värit toistuvat tarkasti ja vasteaika on erinomainen. VA paneelissa katselukulma on suppeampi kuin IPS -paneeleissa. Katselukulmien reunamilla värit voivat vääristyä haaleiksi. Näytön etuja on nopeus ja värintoisto.


Artikkelin on kirjoittanut Satu Lindén

 

 

Tietokonekauppa.fi