Sopimusehdot

Tietokonekauppa.fi myy IT-tuotteita ja tarvikkeita täysi-ikäisille yksityishenkilöille (joista jäljempänä käytetään nimitystä kuluttaja) sekä yrityksille ja organisaatioille (joista jäljempänä käytetään nimitystä yritysasiakas), jotka ostavat IT-tuotteita Suomeen ja ulkomaille.

Tietokonekauppa.fi myy IT-tuotteita ja tarvikkeita myös alle 18-vuotiaille kuluttajille sillä ehdolla, että holhooja antaa suostumuksensa ostosten tekemiseen Tietokonekauppa.fi -verkkokaupasta.

 

Hinnat ja tuotetiedot  

Hinnat sisältävät arvonlisäveron 24 %.
Tuotteet ovat hinnoiteltu valmiiksi kilpailukykyisiksi.
Pystymme toimittamaan myös sellaisia tuotteita ja komponentteja, jotka eivät löydy sivuiltamme. Jos etsimääsi tuotetta ei löydy sivuiltamme, olethan yhteydessä myyntiimme, niin selvitämme tuotteen saatavuuden. 

 

Hintojen muutokset

Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin. Toimittajan tehdessä muutoksia hinnoitteluun/voimassaolopäiviin, koskevat muutokset myös SH-Group Oy:n aiemmin toimittamia tarjouksia ja asiakkailta vastaanotettuja tilauksia. Pidätämme oikeuden korjata hintaa tilauksen jälkeen, mikäli hinnoittelussa on tapahtunut selkeä virhe ja hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen tuotteen hinnoittelutasoon nähden. (Oikeustoimilaki, laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista, 32§).

Jos tuotteessa tai komponentissa on haasteellinen saatavuus, niin sen hinta voi nousta tuotteen tai komponentin saapuessa tavarantoimittajalta ja tällöin voi olla kyseessä ns. force majeure eli ylivoimainen este -tilanne, johon ei ole ennalta voitu varautua eikä sitä ole voitu voittaa. Tällaisessa tilanteessa yrityksemme on estynyt täyttämään tilausta/sopimusta ennakoimattomasta, ulkoisesta syystä eikä voi tätä ylivoimaista estettä kiertää tai korjata tai se olisi kohtuutonta. Valitettavasti edellä kuvatussa haasteellisessa saatavuustilanteessa jossa valmistaja tai tuotteen tavarantoimittaja nostaa tuotteen hintaa, on myös meidän nostettava tuotteen hintaa asiakkaalle, koska kyse on vaikutusmahdollisuuksiemme ulkopuolella olevasta esteestä, jota ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon kaupantekohetkellä ja jonka seurauksia ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää eikä voittaa. (Kauppalaki).

 

Toimituskulut 

Toimituskulut sisältävät pakkauksen, kuljetuksen ja vakuutuksen. Tilauksesi toimituskulut näkyvät reaaliaikaisesti ostoskorisivulla. Ostoskorisivulla valittaessa erilaisia toimitusvaihtoehtoja, näyttää kori automaattisesti tilauksen toimituskulujen määrän kyseisellä toimitusvaihtoehdolla. Mikäli ennalta arvioidut toimituskulut ovat arvioitu väärin, pidätämme oikeuden muuttaa ja veloittaa lähetyksestä aiheutuneet toimituskulut.

Normaalisti toimitamme tilauksen kokotoimituksena. Mahdollisista jälkitoimituksista veloitetaan erilliset toimituskulut. Otathan yhteyttä, jos haluat, että tilaus toimitetaan useammassa lähetyserässä. Muihin maihin suuntautuvista toimituksista tulee sopia erikseen. Tällöin toimituskulut määräytyvät tapauskohtaisesti, riippuen kohdemaasta, toimitustavasta ja lähetyksen koosta ja painosta.

 

Tilaaminen

Tilauksen tekeminen onnistuu verkkosivujemme välityksellä. Kaikki Postin ja Matkahuollon toimitusvaihtoehdot ovat valittavissa ostoskorissa. Verkkosivujemme kautta tehdyn tilauksen voi tulla myös noutamaan Turun myymälästä. Toimitukset lähtevät meiltä joka arkipäivä.

Asiakas voi tulla myös tilaamaan tuotteita Turun myymälästä

Noutotilausten osalta tulee asiakkaan puhelimeen tai sähköpostiin ilmoitus, kun tuote on noudettavissa myymälästä. Myymälästä noudettaessa ei tuotteelle tule toimituskuluja.

Tilausvahvistus tulee automaattisesti, kun asiakas on suorittanut tilauksen loppuun. Tilausvahvistus ei välttämättä tule perille hotmail.com -osoitteisiin. Ilmoita jos et saa tilausvahvistusta 2 tunnin sisällä tilauksesta. Tilaus löytyy aina meidän tietokannasta, joten voimme lähettää tilausvahvistuksen tarvittaessa uudelleen.

Omistusoikeus kaupan kohteeseen kuuluu myyjälle, kunnes koko kauppahinta on maksettu eikä velallisella ole oikeutta luovuttaa omaisuutta edelleen, liittää sitä muuhun omaisuuteen tai muutoin määrätä omaisuudesta omistajan tavoin.
Yrityksille ja yhteisöille myönnetyissä laskuissa viivästyskorko on 16%.
 

 

Tilauksessa jätetyt tiedot

Tilauksen yhteydessä jättämäsi asiakastiedot ovat meille ehdottoman luottamuksellisia emmekä luovuta niitä ulkopuolisille.

 

Asiakkaan tietojen kerääminen 

Myymälässä tilaaminen ei välttämättä vaadi henkilötietojen antamista. Takuukäsittelyä varten nimitiedot on hyvä antaa, sillä jos takuulappu katoaa, on todistettavissa, että henkilö on ostanut tuotteen meiltä.

Verkkosivuiltamme tilattaessa asiakas antaa seuraavat tiedot:

Kuluttajana:

    * etu- ja sukunimi
    * osoite
    * sähköpostiosoite ja/tai puhelinnumero

Yritysasiakkaana:

    * y-tunnus 
    * yrityksen nimi
    * yhteyshenkilö
    * osoite
    * sähköpostiosoite ja/tai puhelinnumero
    * laskutustiedot, verkkolaskuosoitetiedot, lisätiedot

Asiakas sitoutuu tilaushetkellä sen hetkisiin sopimus-, tilaus- ja toimitusehtoihin, kun hän tilaa tuotteet. Voimassaolevat sopimusehdot ovat nähtävissä tältä sivulta.

 

Tilauksen tallennus, tilausvahvistus ja peruuttamisoikeus 

Tilaus tallentuu tietokantaan ja saatte siitä tilausvahvistuksen 2 tunnin sisällä. Tilausvahvistus on automaattinen ilmoitus tilauksesta ja jos ette saa sitä, ilmoittakaa siitä myynnin sähköpostiin osoitteeseen myynti@tietokonekauppa.fi tai puhelimitse numeroon 050 324 5672. Yhteydenpito osapuolten välillä tapahtuu sähköpostilla, puhelimitse tai myymälässä. Sitova kauppasopimus tulee voimaan, kun asiakas on tehnyt tilauksen.

Tilaajan peruuttaessa tilauksen myyjälle syntyy kuitenkin tietyissä tapauksissa oikeus korvaukseen. Myyjä voi KSL 6 luvun 19 §:n mukaan saada korvausta niistä erityisistä kustannuksista, joita hänelle on aiheutunut sopimuksen tekemisestä ja täyttämisestä ja jotka todennäköisesti jäävät hyödyttömiksi, sekä kaupan purkamisen tai peruutuksen vuoksi aiheutuvista erityisistä kustannuksista. Tällaisia kustannuksia voivat olla esimerkiksi tilauksen toimitus- ja palautuskustannukset.

 

Kuluttajalla on vastuu vastaanotetusta tavarasta.

Jos kuluttaja on vastaanottanut tavaran, hänen on pidettävä se olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä siihen saakka, kunnes hän on päättänyt pitää tavaran.

Jos kuluttaja kuitenkin tavaran käyttöönoton jälkeen peruuttaa sopimuksen, hänen on vastattava sen arvon alentumisesta. Tavaraa ei katsota otetuksi käyttöön, jos kuluttaja on käsitellyt tavaraa vain siten kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi.

Korvausta voidaan vaatia asiakkaalta myös muusta kuin em. vahingosta. Tällaisia kuluja ovat mm. lähetyskulut tilauksesta, joka on lähetetty asiakkaalle ja asiakas on peruuttanut tilauksen vasta sen lähettämisen jälkeen. Perimme myös mahdollisten osamaksujen kulut, joista ei ole tehty peruuttamisilmoitusta meille. 

Varaamme oikeuden rajoittaa tuotteiden myyntiä esim. huonosta saatavuudesta johtuen. Tietokonekauppa.fi vastuu tuotteen huonosta saatavuudesta, viranomais- tai maahantuontirajoituksista rajoittuu aina kaupan purkamiseen ja mahdollisesti etukäteen maksettujen rahojen palauttamiseen.

 

Alaikäinen ostajana 

Tietokonekauppa.fi myy IT-tuotteita ja tarvikkeita myös alle 18-vuotiaille kuluttajille sillä ehdolla, että holhooja antaa suostumuksensa ostosten tekemiseen Tietokonekauppa.fi -verkkokaupasta.

Peliohjelmien kohdalla, jossa on asetettu ikäraja K18 tai K15, vaaditaan tilaajilta syntymäajan syöttäminen tilaamisen yhteydessä. K18 ja K15 pelejä ei toimiteta alaikäisille ollenkaan, vaikka tilauksessa olisi huoltajan hyväksyntä.

 

Reklamaatiot 

Lähetystä vastaanottaessa on asiakkaan heti tarkastettava lähetys ulkopuolisesti ja kirjata yhdessä kuljetusliikkeen kanssa mikäli lähetyksessä on ulkoisesti havaittavia vaurioita kolhuja, jälkiä tai painaumia. Kuljetusvaurioista on ilmoitettava heti ja vahinkoilmoitus on heti täytettävä kuljetusliikkeen edustajalle tavaraa vastaanotettaessa. Toimitus katsotaan hyväksytyksi, kun se on kuitattu vastaanotetuksi siten, että vastaanottaja on hyväksynyt toimituksen huomautuksitta. Huomautus tavarassa olevasta virheestä tai vajauksesta, jota ei voida havaita tavaraa vastaanotettaessa, on tehtävä kahdeksan (8) päivän kuluessa vastaanottamisesta. Viallisen tai virheellisesti toimitetun tavaran mahdollisesta palauttamisesta on ilmoitettava ja sovittava erikseen. Asiakkaan on ilmoitettava mahdollisista tuotevirheestä myyntiimme viipymättä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi se tullut havaita. Virheellisen toimituksen tapahtuessa - väärä tai vahingoittunut tuote - on asiakkaan viipymättä ilmoitettava tapahtuneesta myyntiimme puh. 050 324 5672 tai myynti@tietokonekauppa.fi


Tuotteen palauttaminen ja kaupan peruuttaminen edellyttää, että kuluttaja palauttaa tuotteen avaamattomana tai alkuperäisessä ja täysin jälleenmyyntikelpoisessa kunnossa.

 

Palautukset

Kuluttajalla on verkkokaupastamme etämyyntinä toimitetulla käyttämättömällä tuotteella neljäntoista (14) päivän peruuttamis- ja vaihto-oikeus, joka lasketaan tavaran vastaanottamisesta. Ilmoitus peruuttamisesta on tehtävä 14 päivän määräajassa. Peruuttamisesta on ilmoitettava Tietokonekauppaan joko palautuksen yhteydessä kirjallisesti postitse osoitteeseen Itäinen Pitkäkatu 26, 20700 TURKU tai puhelimitse numeroon 050 324 5672 tai sähköpostitse osoitteeseen myynti@tietokonekauppa.fi. Peruuttamisilmoitukseksi ei riitä pelkästään tuotteen palauttaminen tai lähetyksen noutamatta jättäminen. Pidätämme oikeuden veloittaa lähetyksestä sekä sen palautuksesta aiheutuneet kustannukset asiakkaalta. 

Palautettavan tuotteen tulee palautettaessa olla käyttämätön, alkuperäisessä pakkauksessaan sekä täysin alkuperäiskunnossaan, eli sitä ei ole otettu käyttöön. Myös tuotepakkauksen tulee olla ehjä. Palautuksen mukana tulee olla kaikki osat, varusteet ja mahdolliset lisävarusteet. Myös mahdolliset kaupanpäällistuotteet tulee palauttaa. 

Käyttöönotetuilla tuotteilla ei ole palautusoikeutta. Tietokoneiden käyttöjärjestelmän asentaminen päättää palautusoikeuden. Peruuttamisoikeus ei koske puhelimia tai tabletteja joiden pakkaus on avattu, sinetöitynä tai muovitettuna toimitettuja ohjelmisto-, peli-, ääni-, video-, elokuva-, verkko- tai hygienia- tai intiimituotetta jonka sinetti ja/tai tuotepakkaus on avattu. Hygienia- ja intiimituotteilla ei ole palautusoikeutta pakkauksen avaamisen jälkeen, koska tuote ei ole palautettavissa myyntiin luonteensa vuoksi. Hygienia- ja intiimituotteita ovat esimerkiksi alusvaatteet, nappi- tai korvakuulokkeet, epillaattorit, partakoneet, ihokarvatrimmerit ja nenä/korvakarvatrimmerit, hiustenhoitolaitteet, kotiparturit, sähköhammasharjat ja suuhygienialaitteet, kuume-, verenpaine- ja verensokerimittarit sekä alkotesterit, kuulokkeet ja hands-free -laitteet ja keittiön pienlaitteet.

Palautusoikeus ei koske myöskään ladattavia digitaalisia tiedostoja, joiden katsotaan otetun käyttöön lataushetkellä. Peruuttamisoikeus ei myöskään koskee tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi (esim. tietokone, joka on koottu tai muunneltu asiakasta varten).

Peruuttamisoikeutta ei myöskään ole sopimuksessa, joka koskee kiireellistä korjaus- tai huoltotyötä paikassa, jonne elinkeinonharjoittaja saapuu kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä.

Palautusoikeus ei koske yritysasiakkaita. Mikäli asiakas antaa tilauksen yhteydessä yrityksen nimen, katsotaan, että tilaus tulee yritykselle. Tällöin kuluttajansuojalain mukainen peruuttamisoikeus ei ole voimassa. 

Palautusoikeus ei koske asiakkaalle erikoistilauksena toimitettuja tuotteita, mikäli toimitus on ollut asiakkaan tilauksen mukainen. Asiakkaan tulee selvittää itse tuotteen sopivuus. 

Tietokonekauppa.fi -verkkokaupan palautusehdot eivät koske normaalia myymälämyyntiä. Myymälästä ostettujen tuotteiden peruutusehdoista tulee sopia tuotteen myyneen myymälän kanssa.

Tuotteiden palauttaminen on asiakkaalle maksutonta, paitsi jos asiakas on itse valinnut ja tilannut virheellisesti väärän tuotteen, tällöin on asiakkaan maksettava itse palautuskustannukset. Tuotteet on palautettava Postin asiakaspalautuksella tai myös Matkahuollon kautta, jolloin palautus onnistuu myös monissa lähikaupoissa. Emme ota vastaan posti/bussiennakkolähetyksiä. Lähtökohtaisesti emme vastaa palautuskuluista sellaisten tuotteiden palautuksissa, jotka vaativat erilliskuljetusta. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi isot kodinkoneet, yli 26” näytöt tai televisiot, kotiteatterit tai muut vastaavat suurikokoiset tuotteet. 

Palautettava tuote on pakattava hyvin ja asianmukaisesti. Jos kyseessä on esimerkiksi verkkokortti, se on pakattava pahvilaatikkoon, jossa on pehmusteita riittävästi. Liitä palautukseen mukaan kopio ostokuitista sekä tilinumero. Palautettavan tuotteen voi tuoda myös suoraan myymälään.

Tuotetta ei voi palauttaa sellaisenaan ilman asianmukaista paketointia. Tuotteen myyntipakkaukseen ei saa liimata osoitetarroja tai teippejä. Myyntipakkaus on pakattava asianmukaisesti erilliseen lähetyspakkaukseen. Jos palautettava tuote palautetaan särkyvänä eli tuote vaatii erilliskäsittelyä huonon pakkauksensa vuoksi, on asiakkaan itse kustannettava palautuksesta aiheutuvat toimituskustannukset. Tietokonekauppa pidättää oikeuden veloittaa asiakkaalta palautus- ja käsittelykulut, mikäli tuote on selvästi käyttöönotettu, pakkauksen sinetöinti on avattu tai palautus on muuten aiheeton.

Palautetun tuotteen takaisinmaksun edellytyksenä on, että asiakkaan pitää ilmoittaa meille tilinumero ja saajan nimi. Ilman tilinumeroa emme voi palauttaa maksua. Ensisijaisesti maksu suoritetaan ostossa käytetylle alkuperäiselle luotto- tai pankkitilille. Muussa tapauksessa palautuksen saa Tietokonekauppa.fi etusetelinä, joka käy maksuvälineenä Tietokonekauppa.fi verkkokaupassa ja myymälässä.

 

Takuut, takuuvaihdot ja -palautukset 

Tuotteilla on normaalit tuotekohtaiset takuut. Tietokonekaupan itse kokoamilla tietokonepaketeilla on 12 kk - 36 kk takuu, joka takaa käyttökelpoisuuden takuun ajan. 

Takuutiedot löytyvät ostokuitista ja valmistajan sivuilta. Mahdollista takuuvaihtoa ja -huoltoa varten takuukuitti tulee pitää tallessa. Ota aina yhteyttä huoltoon ennen kuin lähetät tuotteen takuuhuoltoon. Takuukorjattavaksi tuleva laite on oltava meillä ennen takuuajan päättymistä.

Asiakkaan suorittamat modifikaatiot tuotteelle mitätöivät tuotteen takuun.
Muista tarkistaa ennen huoltoon toimittamista, että esimerkiksi emolevyn pinnit eivät ole vääntyneet. Kannattaa tarkistaa prosessorikanta valoa vasten eri kulmista.
Asennusvirheistä, vääränlaisesta käsittelystä tms. aiheutuneet fyysiset vahingot komponenteissa ja emolevyissä mitätöivät takuun. Tarkasta myös piirilevy tarkasti. Jos piirilevyn pinnassa tai johtimissa on vaurioita, ne mitätöivät takuun. Tällöin veloitamme myös tarkastusmaksun.

Harkintamme mukaan voimme joko korjata virheellisen tavaran, korvata sen vastaavalla tavaralla tai hyvittää tavaran hinta vähennettynä sen käyttöhyötyaika suhteutettuna takuuaikaan.

Takuuhuoltoon tuleva tuote voidaan toimittaa joko tuomalla tuote Turun myymäläämme tai postitse myymälän osoitteeseen Tietokonekauppa.fi, Itäinen Pitkäkatu 26, 20700 Turku. Asiakkaan tulee palauttaa tuote niin hyvin pakattuna, ettei se vahingoitu kuljetuksen aikana. Katso tarkemmat ohjeet sivulta: Huolto- ja palautusohje.

Tietokonekauppa.fi hoitaa komponenttihuollot ja -vaihdot, mutta merkkilaitteiden huollot ja korjaukset käyvät yleensä valmistajan oman huollon/palvelun kautta. Jos olet epävarma takuupalautuksesta, varmista asia ennen lähettämistä kotisivuiltamme tai ota yhteyttä myyntiimme.

 

Riitojen ratkaisu

Ensisijaisesti pyrimme aina ratkaisemaan kaikki riitatilanteet neuvottelemalla asiakkaan kanssa joko sähköpostitse, puhelimitse tai tapaamisen yhteydessä.

Mikäli erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi neuvottelemalla, kuluttajan tulee seuraavaksi olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan, www.kuluttajaneuvonta.fi. Viimeisenä vaihtoehtona kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.